Tuesday 26 April 2016

Filled Under:

Petua cara melegakan senak sakit perut cirit birit.


Sesiapa yang melalui sakit, senak perut atau cirit birit pastinya akan merasai bertapa azabnya kesakitan tersebut sehingga melemahkan sistem imunisasi tubuh badan.

Malah terpaksa kerap kali ke tandas disebabkan cirit birit sehingga tiada apa-apa yang ‘dikeluarkan’ melainkan hanya cairan sahaja.

Hal ini turut terjadi kepada penulis semasa pulang ke kampung, berkemungkinan penulis tersalah makan, antara punca yang menyebabkan gejala sakit perut atau keracunan makanan berlaku.

Semasa di kampung jarak untuk ke hospital ataupun klinik desa jauh, tambahan gejala sakit, senak perut atau cirit birit berlaku pada waktu tengah malam atau awal pagi, ia membataskan penulis mendapat rawatan dengan kadar segera.

Dalam waktu kecemasan sebegini, petua atau rawatan tradisional amatlah diperlukan sebagai ikhtiar terakhir bagi menyembuhkan kesakitan tersebut.

 Mujur ada Opah penulis menyediakan ubatan dan petua tradisional bagi mengurangkan dan melegakan kesakitan yang dihadapi penulis.

Oleh kerana kesannya positif, disini penulis kongsikan cara untuk melegakan sakit, senak perut atau cirit birit secara tradisional.


Petua Hilangkan Dan Melegakan Sakit Senak Perut Atau Cirit Birit.

1.Minyak gamat.

2.Segelas air suam.

3.Tungku besi yang selalu digunakan oleh wanita selepas bersalin, jika tiada tungku besi boleh juga menggunakan batu atau bata dan saiz mengikut kemampuan ketahanan perut anda untuk menampung berat objek tersebut.

Cara-Cara.

* Titiskan minyak gamat sekadar dua atau tiga titis kedalam air suam, teruskan minum jangan biarkan tompokan titisan minyak gamat itu ‘pecah atau mengembang’ di dalam air suam tadi.

* Panaskan tungku besi atau batu, kemudian balutkan objek tersebut dengan kain bagi mengurangkan rasa panas, seterusnya letakkan ia dibahagian perut dalam posisi anda sedang baring.

* Biarkan seketika sehingga anda rasa kesakitan itu kurang.





0 comments:

Post a Comment