Monday 25 April 2016

Filled Under:

LEMAK CILI PADI IKAN KELI SALAI DAN BELIMBING BULUH..


Hari ni saya masak lemak cili padi ikan keli salai sama belimbing buluh.Ikan keli salai ni pemberian saudara saya. Ahad lepas,kan kita orang ada jemputan kawen ni Kampung Pulau di Labu,Negeri Sembilan,masa balik tu singgah rumah beliau.Dihidangkan lempeng kelapa cicah lemak cili padi ikan tilapia merah salai campur pucuk ubi.sedapp, yelah orang negeri sembilan yang masak ni,air tangan tu yang buat ia jadi sedapp.Masak balik,dibekalkan pulak ikan keli salai,tu yang saya on kan projek memasak pagi tadi.

BAHAN-BAHANNYA.

*  4 ekor ikan keli salai, saiz sederhana.
*  2 batang serai, diketuk.
*  12 biji belimbing buluh, dibelah 2 tapi tak putus.
*  1 helai daun kunyit, disiat.
*  2 biji limau kasturi, perah jusnya.
*  1 liter santan cair.
*  450 ml pati santan.
*  Garam dan gula secukup rasa.

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS.

*  35 biji cili padi kampung, warna hijau. (boleh kurangkan)
*  2 inci kunyit hidup.
*  3 ulas bawang putih. (kalau besar, guna 1 atau 2 ulas saja)

CARA MEMBUATNYA.

1.Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk. Masukkan juga serai yang diketuk dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan ikan keli salai dan daun kunyit. Kacau perlahan dan masak sekejap.

2.Tuang pati santan, kacau. Biar mendidih dengan api sederhana. Masukkan belimbing buluh. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan2 dan masak sekejap lagi. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau dan biar mendidih dengan api kecil. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk-lauk lain.




0 comments:

Post a Comment